Habo och Mullsjö bytte INTE landskap 1998!

Sveriges indelning i landskap är en historisk kvarleva. Landskapen har ingen officiell status i dag, så vitt jag har förstått! Därför är landskapsgränserna en spegling av historien och de kan följaktligen inte ändras!

Däremot är landskapen något som i viss mån ger dess innevånare en identitet, och de har betydelse i många sammanhang i det vardagliga livet. De flesta människor benämner sig i bland som skåning, norrbottning, västgöte etc. Och då är det ursprunget man åsyftar, inte var man råkar bo för tillfället. Personer från de riktigt stora städerna är kanske undantagna och benämner sig som stockholmare eller göteborgare i stället för upplänning, sörmlänning eller västgöte.

Att landskapsgränserna ligger oförändrade tycks inte alla ha förstått!

Hittade en hemsida om Rumlaborg och Jönköping. Men jag reagerar häftigt när jag hittar denna meningen: "Habo och Mullsjö kommuner som alltsedan 1998 räknas till Småland"! Fel! Fel! Fel! I övrigt en intressant sida. Hoppas att detta fel var ett undantag!

Jag tycker att Habo komun är dåliga på att betona kommunens Västgötatillhörighet! Kommuen är t.o.m. en vit fläck i turistinformationen för Västsverige! Får man inte vara med i detta turistsamarbete eller blir det för dyrt att vara med i två sådana samarbeten? (Man marknadsför sig tillsammans med de småländska kommunerna!)

Andra bloggar om , , , ,


TILLÄGG: I en kommentar till detta inlägg har jag lagt in en länk som inte visade sig fungera! Använd denna länk i stället!
(Sök sedan efter Västergötland på sidan och man kan se att över 17000 människor i Västergötland bor i Jönköpings län!

Kommentarer
Postat av: Lars Cerén

du har fel Habo ligger i Västra Götaland geografiskt ,men administrativt tillhör det Jönköping län

MVH Lars Cerén

2009-03-07 @ 17:59:24
Postat av: Bloggare H

NEJ! Du har fel!

Habo och Mulsjö tillhör Jönköpings län, men ligger stadit förankrad i Västergötland! Landskapsgränser ändras inte sedan de inte längre har verklig administrativ betydelse!



Gå in på SCB:s sida över berolkningen per Landskap.

_246031.aspx" rel="nofollow">http://www.scb.se/Pages/TableAndChart_246031.aspx

Titta på Västergötland. 31 dec 2007 bodde 17 427 av Väsergötlands befolkning i Jönköpings län! Var i Västergötland bor dessa om inte i Habo och Mullsjös kommuner?



Slå upp Habo och Mullsjö i Wikipedia, så står det Jönköpings län, Västergötland!



Men du litar kanske inte på SCB och Wikipedia? (Wikipedia skall man ha viss skepsis mot, men knappast SCB!)



OBS: Om länken ovan inte fungerar, använd länken jag la in i blogg-posten ovan!

2009-03-07 @ 19:00:50
URL: http://haboblogg.blogg.se/
Postat av: Bloggare H

Till Lars Cerén:

Jag ser nu att du skriver Västra Götaland. Och det är ett län, men jag pratar om landskap! Länstillhörigheten för Habo och Mullsjö är sedan drygt 10 år Jönköpings län! Där är det ingen tvekan!



Hoppas jag inte låter alltför brysk i ovanstående kommentar!



Bloggare H

2009-03-07 @ 19:16:43
URL: http://haboblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0