Föreningen Släktdata placerar flera församlingar i fel landskap

När man släktforskar är kyrkobokföringen en central del. Denna fördes av kyrkan och uppdelad per församling.
Föreningen Släktdata har på sin hemsida en stor mängd registerdata hämtade ur kyrkobokföringen. Exempel på register är födelseregister och dödregister. Förteckningen av dessa är sorterade per församling och registertyp. För varje rad i denna förteckning anges bland annat länsbokstav och landskap. Alla församlingar i Habo och Mullsjö kommuner har bytt län för ca 10 år sedan, men inte landskap!
För Habo kommuns tre församlingar, Habo, Gustav Adolf och Brandstorp har man lyckats få minst ett fel per församling. Två av församlingarna har rätt länsbokstav, F (även om registerdata har sådan ålder att de fördes i Skaraborgs län) men fel landskap. Det står Småland men borde vara Västergötland!
För den tredje församlingen är landskapet rätt, Västergötland, men länsbokstaven är fel, R, som står för Skaraborgs län. Detta län finns inte längre, utan är splittrat så att största delen hör till Västra Götalands län men två kommuner hör till Jönköpings län.

För Mullsjö kommun har jag bara kontrollerat två församlingar. För den ena står det felaktigt Småland, och för den andra står det Västergötland!

Man har tydliga problem att få det korrekt! Fel i källdata eller olika personer som lagt in registerposterna? Fel har det i alla fall blivit!

Andra bloggar om , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: moj

Har du meddelat Släktdata rätt uppgifter?

2009-05-16 @ 18:15:42
Postat av: Bloggare H

Ja visst, jag påpekade felen och inkonsekvenserna på deras hemsida. Kommer inte ihåg hur, men förmodligen till mejladressen på sidan!



Bloggare H

2009-05-31 @ 21:15:19
URL: http://haboblogg.blogg.se/
Postat av: Bloggare H

Vid närmare eftertanke så måste jag nog ta tillbaka den självsäkra tonen i ovanstående kommentar! Jag vet faktiskt inte om jag meddelade Släktdata! Jag ville göra det, men det kan ha varit så att jag inte hittade någon kontaktväg! Så jag är lite osäker på om jag fick iväg något meddelande!

2009-06-17 @ 22:45:42
URL: http://haboblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0